Priča o porodici Davidović, 21. januar, subota
Naša priča počinje na stubu u Bulevaru kralja Aleksandra, negde oko broja 203. Sve poruke su ispisane istim rukopisom (latinicom, štampanim slovima) i idu pored zgrada, isključivo na stubovima, sve u istoj visini, do broja 225. Postoji prirodni prekid grafita, tamo gde nema stubova i arkada, negde od broja 209. do broja 219. Reč je o ukupno sedam poruka (grafita) koji se ne ponavljaju već razvijaju temu vezanu za jednu porodicu, odnosno dva njena člana.
Počinje se porukom koja je nedvosmisleno prostačka i uvredljiva, i to ne prema jednoj određenoj ličnosti ili grupi ljudi već prema celom kraju Beograda. Ne verujem da postoji politička konotacija. Premda se ovde sve može na različite načine učitati. Slične poruke sretao sam na Šumicama, oko autobuske stanice kod raskršće Ustanička – Vojislava Ilića koje su bile upućene Vrčinu i Vrčincima. Tada sam to tumačio eventualnim navijačkim sukobima vezanim za manje sportove kao što su rukomet i odbojka, zbog blizine sportskog centra Šumice. Sada sam sve manje ubeđen u to.
Jajince dudla kurac svima
Autor je upotrebio gramatički pogrešan oblik (Jajince) umesto Jajinci što se može protumačiti nastojanjem da bude “dudla” a ne “dudlaju”. (“Dudla” svakako deluje jezički efektnije od “dudlaju”.) Da li su junaci priče iz Jajinaca? Sasvim moguće, ali nedokazivo. Sasvim je moguće da je naš semiotički “niz” pokrenut nekom iznenadnom lascivnom asocijacijom ili dosetkom koja nema nikakve dirketne veze sa uzročnicima. Kombinacija “kurca” i “jajinaca” deluje posebno provokativno zbog glagola “dudla”. Oblik “svima” izaziva paraoksalno osećanje. Da li je u pitanju nešto što Jajinci, kao kraj u Beogradu, njegova priferija u stvari, duguje ostalim krajevima (Dorćolu, Neimaru, Zvezdari. Karaburmi, Senjaku, Novom Beogradu…)? Da li se ponižavanjem Jajinaca može ispraviti neka stara nepravda ili šteta? Ako to nisu krajevi već samo ljudi onda je jasno da je reč samo o odraslim muškarcima. Da li je neka žena, ili više njih, iz Jajinaca počinila neki teški, skoro neoprostivi, greh prema nekim muškarcima iz drugih delova Beograda? Ali šta ako se dudlanje k…. odnosi na sve stanovnike, ili bar one prijavljene, iz Jajinaca? Sve bi bilo mnogo jednostavnije kada bismo razdvojili sudbinu porodice Davidović od Jajinca. Nesporazumima nikad kraja. To je, možda, i cilj ove uvodne poruke.
Ova poruka je jedina prokomentarisana izrazom “браво” koji je naknadno napisan. Moguće je da su Jajinci zbog nečega postali neomiljeni u širem krugu autora grafita.
A onda se kreću direktno.
Defektna porodica Davidović 24 222
Broj koji je na kraju napisan trebalo bi da izgleda kao telefonski. To, naravno, nije slučaj. Petocifreni telefonski brojevi odavno su nestali. Zašto je defektna porodica Davidović? Šta se krije u njoj? Neki fizički, mentalni, nasledni ili stečeni nedostaci? Defektnost može biti opštepoznata, a može biti i skrivena. Da li je reč o socijalnoj disfunkcionalnosti? Ili o nekoj teškoj bolesti? Svašta nam pada na pamet. U svakom slučaju, onaj ko piše ovakvu poruku nije nikakav prijatelj porodice Davidović. Mada je verovatno dobro poznaje. Šta želi da učini sa ovim natpisom? Da upozori sve koji poznaju, ili će tek upoznati, porodicu Davidović. Zašto, međutim, nije jednostavno napisao: “Bežite od porodice Davidović!” To da je neka porodica, makar i Davidović, defektna to i ne deluje tako uzbudljivo i iznenađujuće. Svakog dana na naslovnim stranama dnevnih novina osvanu naslovi o mračnim tajnama i grozotama raznih pojedinaca, pa i celih porodica. I to sa sve fotografijama.
Ovde je najveće iznenađenje u tome što je to uopšte napisano na stubu.
No, idemo dalje:
Dragana Davidović mutava drolja
Ulazimo u samu porodicu saznajući da Dragana Davidović ima problem sa izražavanjem i da je sklona promiskuitetu. “Mutavost” se, međutim, može tumačiti mnogo šire od sposobnosti izražavanja. Mutav je često onaj ko ne ume da razume, a ne samo onaj ko se teško izražava. Mutavost je odraz intelektualne inferiornosti, mada može biti i posledica određene zatvorenosti i introvertnosti. Izraz “drolja” upotrebljava se u poslednje vreme veoma slobodno tako da ne mora uvek da bude simbol seksualne prevrtljivosti. “Drolja” se postaje lako i jednostavno već samim pripadanjem određenom društvenom krugu. Kombinacija “mutava drolja” može imati dvostruko značenje: Dragana Davidović odbija da se druži sa autorom poruke ili Dragana Davidović izbegava da da određeni odgovor. I u jednom i u drugom slučaju reč je o nedostatku prave komunikacije. Ukoliko je Dragana Davidović predusretljiva prema drugim mladićima onda je njena mutavost i droljavost više nego očigledna.
Dosta o Dragani D. Prelazimo na drugog člana porodice.
Ljupče Davidović je (kr…)
Reklo bi se da je izbrisani de teksta epitet “kreten”. Ko je pokušao da izbriše “kreten”? Sam Ljupče ili neki njegov drug/drugarica? Ovako lapidarna poruka verovatno je plod trenutka koji se stvorio tokom rasprave. Sasvim je moguće da su sve poruke ispisane istog dana i da su bile posledica međusobne prepirke, svađe, a možda i neobuzdane šale kojoj nije prisustvovao niko od članova porodice Davidović.
Sada dolazimo do poruke koja je ne samo dramatična nego i puna unutrašnjih kontradikcija.
Majstor Ljupče Davidović je pretučen do smrti
Kakav je to majstor Ljupče Davidović? Šahovski, geodetski, simbolički? Kako je to, u razmaku od tri stuba, pretučen do smrti? Ko ga je pretukao?
Najzad:
Pokojni Ljupče
Šta ovome dodati? Tuga! Užas? To se sa grafita ne može pročitati. Jednostavan tok stvari? Nije ni malo jednostavno. Krenulo se od Jajinaca i defektne porodice Davidović a stiglo do pokojnog Ljupčeta. Šta je sa ostalim članovima? Da li tuguju? Da li traže osvetu? Da li se Jajince diglo na noge? Ko će kome sada da dudla?
Na kraju, samo:
Ljupče
Epitaf koji govori više od svh opisa prirode i društva. Ljupče…
To je naš gradski život. Pun preokreta i iznenađenja. Ukoliko uspeš da ga vidiš i prepoznaš. Na zidu preko puta.